För Teamsters Transport fick känslan och förnuftet styra valet av gasenergi.

Med målet att gå mot en så hållbar transportflotta som möjligt, var gasenergi ett steg i rätt riktning för Teamsters Transport. Hittills har åkeriet investerat i 5 stycken transportbilar, något som ägaren och chauffören, Anders Larsson, är mer än nöjd med. ”Vi är mycket stolta över den investering vi valt att göra”, menar han.

Teamsters Transport är ett åkeri som, framförallt, håller till på vägarna i Göteborgs- och Kungsbackaområdet. De flesta transporter går till skolor, förskolor och serviceboenden. Sedan några år tillbaka accelererade man i sina, fysiska, klimatåtgärder.

–        Det började under en upphandling för fem år sedan. Ett av kraven från upphandlaren var att kunna presentera mer hållbara transporter.

Detta blev startskottet för Teamsters Transport och ett, än mer fokuserat, miljöarbete. Det investerades i 3 stycken kyl -och frysbilar. Sedan dess har man kört på en grönare och mer hållbar väg.

–        Det kändes bra och det är viktigt för att hålla oss så klimatneutrala som möjligt, förklarar Anders.

 

Hjälp på vägen

För att göra vägen ännu kortare till ytterligare investeringar, tog Anders möjligheten till investeringsstöd från Klimatklivet. Initiativet, Klimatklivet, syftar till att ge, bland annat företag, bättre förutsättningar för att kunna bidra till ett mer hållbart miljöarbete med så lite miljöpåverkan som möjligt.

Genom ekonomiskt stöd från Klimatklivet har övergången till gasenergi blivit än mer självklar för Teamsters Transport.

–        Den möjligheten har gjort investeringen mer hållbar även ekonomiskt för oss. Vi hade en bra dialog med bland andra Fordonsgas så beslutet var relativt enkelt i slutändan. Vi vill ligga i framkant när det gäller att vara mer klimatsmarta. Det är en bättre känsla i kroppen och otroligt viktigt, förklarar Anders Larsson.

 

Chaufförer kan vara konservativa

Enligt Anders kan chaufförer var väldigt konservativa när det kommer till deras bilar. Allt måste fungera minst lika bra efter ett bilbyte. Inför den första investeringen för 5 år sedan sken den konservativa inställningen igenom även bland Anders chaufförer och han möttes av viss skepsis till en början.

–        Så är det alltid vid förändringar, men det föll väl ut. Bilarna är superfina och dom fungerar som vilken bil som helst. Jag kan nog säga att gasbilarna är lite tystare. Dessutom är tankningen väldigt bekväm och framförallt mycket renare, menar Anders avslutningsvis.

Teamsters Transport har 5 bilar drivna på gasenergi. På bilden ses bilarna som rullar på uppdrag av PostNord.