Gasdrivna lastbilar vinnare i alla klasser

När Sustainable Truck of the Year 2018 utsågs på Ecomondo, den stora miljömässan i Rimini Italien i november, blev det trippelt guld för gasenergi. Och två av tre vinnare var från Sverige.

För åkerier och logistikföretag som önskar ersätta sina fossila dieselbilar finns det idag flera modeller som har kraft och prestanda att göra jobbet. Och det är inte el utan gasenergi som står för de mest realistiska lösningarna.

Många satsar på gasenergi

Den bedömningen gjorde prisjuryn vid miljömässan Ecomondo i Italien när årets mest hållbara lastbilsmodeller skulle utses. Av nio nominerade finalister utsågs tre vinnare – samtliga med gasdrift.

– Att det finns attraktiva bilmodeller för gasenergi i samtliga klasser är viktigt. Det betyder mycket för förtroendet för gas som energi för framtiden, säger Bo Ramberg, vd för FordonsGas Sverige.

Flytande gas för fjärrtransport

Vinnare i dragbilsklassen för fjärrtransport blev Volvo Trucks nya gaslastbil, Volvo FH LNG. Lastbilen som går på flytande gasenergi, LNG är det första exemplet på gasteknik som ger samma prestanda som diesel.

Också Scania P CNG vann pris i sin klass, distribution, med en lastbil som går på komprimerad gas, CNG. På Ecomondo lanserade Scania också sin nya gasmotor OC13 som kommer att ge ytterligare hästkrafter till Scanias gaslastbilar.

Både stora och små bilar

Sist men inte minst fick Iveco pris för sin Daily NP Hi-Matic, en mindre skåpbil men nog så viktig för att sköta enkla distributionsuppdrag.

– Det är glädjande att se att så många kvalificerade lastbilstillverkare ser möjligheterna med gasenergi. Det behövs för att samhället ska klara övergången till cirkulär mobilitet, säger Bo Ramberg, vd för FordonsGas Sverige.