Gasbilsveteranen Johan Rietz har kört gasbil i 21 år

Vem kan mer om gasbilar än någon som jobbat inom gasbranschen större delen av sin karriär och kört gasbil i över 21 år? Väldigt få, tror vi. För Johan Rietz har miljömedvetna och hållbara beslut alltid varit en självklarhet. Idag kör han en Mercedes Benz 170 NGT och tycker att fler borde överväga gasbil till sitt nästa bilinköp.

Hej Johan, berätta lite om dig själv!

– Jag är en veteran både när det gäller år med gasbil och ålder. Jag är 78 år men fortfarande aktiv inom miljö- och hållbarhetsfrågor som alltid varit viktigt för mig. Jag har kört gasbil i 21 år och väntar just nu på installation av solpaneler på taket för att producera el till bostaden. 

Du var tidigt ute med gasbil. Hur gick tankarna inför din första gasbil, och vad har förändrats sen dess?

– Innan jag gick i pension jobbade jag flera år i gasbranschen, och fick då möjligheten att arbeta för att lyfta gasen och dess möjligheter som drivmedel till bilar. Karriären inom gasbranschen fortsatte och strävan om att en dag själv få köra gasbil fanns kvar. 1997 bytte jag arbetsplats och fick äntligen möjligheten att leasa en gasbil – en efterkonverterad Volvo V70. Det var min första, men långt ifrån sista, gasbil. 

Johan Rietz

– 2005 gick jag i pension, men Volvon behöll jag i tre år till. Därefter köpte jag en Mercedes Benz 170 NGT som nu är 11 år och gått drygt 16 000 mil. Den har en fullstor bensintank på 54 liter och kan laddas med upp till 19 kg gas. Vid landsvägskörning kommer jag lite mer än 110 mil på gas och bensin.

Vilka upplever du är de största myterna kring gasbilar?

– Att det är dyrt, krångligt att tanka och att det skulle vara farligt på grund av explosionsrisk. Jag har aldrig tvekat i fråga om bränslet och tekniken i bilen. I början tog tankarna upp mycket av bagageutrymmet, nu byggs gasbilar smartare vilket ger mer plats. I min nuvarande bil ligger gastankarna under bagagerumsgolvet och det ger gott om utrymme för både bagage och hundbur.

– En annan myt är att det inte är någon idé att köpa gasbil nu när elbilarna börjar komma. Men det är naivt att tro att eldrift är den enda lösningen på våra transporter! Elen har sina fördelar, men många elbilsmodeller har fortfarande problem med räckvidd och i realiteten är det här med räckvidd ofta värre för elbilarna än för gasbilar. Dessutom är miljöpåverkan med en bil som kör på biogas minst lika bra som elbilens, kanske till och med bättre om vi ser på hela livscykeln från produktion till demontering.


Namn: Johan Rietz
Ålder: 78 år
Gasbil: Mercedes Benz 170 NGT
Gasbilsförare i: 21 år
Stad: Asmundtorp