Lastbilarna du måste ha koll på 2018

Glöm trötta ursäkter. Den nya generationens gasbilar har prestanda i klass med diesel, full räckvidd för fjärrtransport, och upp till 100 procent lägre CO2-utsläpp. På Ecomondo, den stora miljömässan i Rimini, Italien utsågs i november tre vinnare av utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. I olika storleksklasser gick priserna till Volvo FH LNG, Scania P CNG och Iveco Daily NP Hi-Matic.

En sak har de alla gemensamt – de drivs med gasenergi. En teknik som nu är mogen att ta över när dieselmotorn lämnar över tronen. Att köra på flytande eller komprimerad naturgas ger i sig en rejäl besparing för såväl plånbok som miljö – men ännu bättre för miljön är att köra på ren biogas. Då kan körning bli så gott som klimatneutral – dvs en minskning av CO2 med nära 100 procent.

Därför är det bara en tidsfråga innan logistik-köpare kommer kräva gasdrift av sina speditörer. Desto mer glädjande att det finns så bra lastbilar som kan dra lasset vidare.

Tungviktare i gasform

Volvo FH LNG är ingen ursäkt för att glädja miljövänner, utan en riktig tungviktare. Med upp till 460hk har den kraften och prestanda att dra tunga lass över berg och dalar. Motorn är sprungen ur Volvos berömda diesel-teknik. Den levererar dieselkraft just för att den är en dieselmotor – som går på gasenergi! Syskonmodellen Volvo FM LNG kan fås med samma prestanda.

Scania presenterar ny gasmotor

Också Scania P CNG är en fullvuxen lastbil värdig sitt pris. I november 2017 presenterades OC13 – Scanias senaste gasmotor skapad för fjärrtransport. En 13-liters Otto-motor med tändstift och fullständig förbränning som ger 410hk och 2000 Nm i vridmoment. Helt i linje med motsvarande dieselmotorer. Motorn kan försörjas med gasenergi i flytande eller komprimerad form, allt beroende på vilka tankar som bilen beställs med.

Snabb och lätt med Iveco

En lättare skåpbil för smidig distribution är Iveco Daily NP Hi-Matic. Också den en vinnare på Ecomondo i Italien. Med möjlighet att välja mellan Eco-läge och Power-läge för växellådan ger den chans till utomordentlig bränsleekonomi tack vare optimalt varvtal.

Gasenergi är framtiden

Men el då? Ja, många uppmärksammade Elon Musks presentation av den nya ellastbilen Tesla Semi under hösten. Men om den kan leverera vad den lovar återstår att se. Inte minst återstår det att se om den alls kan levereras.Från USA kommer också uppstickaren Nikola Motors som satsar på eldrift och bränslecellsteknik.

Helt klart är el ett attraktivt komplement för stadsnära uppdrag. Men i dagsläget är det svårt att säga något annat än att gasenergi är den lösning som är bäst lämpad att ta över.

Läs mer: Därför ska du välja gasenergi till tunga fordon