Setin Taxi går före i kön på flygplatsen – tack vare gasbilar

Insparad tid på flygplatsen, nöjda kunder och ett gott samvete. Det är tre skäl till varför Setin Taxi väljer att köra flertalet av sina bilar på gas. Med 14 gasbilar i tjänst, och fler planerade för, vill de hjälpa sina kunder att välja hållbara transporter. “Det är både i mitt och kundens intresse att jag kör på ett miljövänligt drivmedel”, säger Gholam Zilaei, ägare och VD för bolaget.

På Setin Taxi körs det med gott samvete. De bedriver verksamhet i Göteborgsområdet, och kör sina bilar för Taxi Göteborg med uppdrag bland annat på Landvetter flygplats och förGöteborgs Stad. De har sedan länge en stark miljöprofilering, och märker att kunder ställer allt högre krav på hållbara transporter.

– När jag först började köra taxi körde vi på bilar som gick på rapsolja. Då fanns det inte gasbilar. Men ända sedan vi upptäckte att det fanns gasbilar har vi kört på det. Idag är vår miljöpolicy en komplett lösning där vi tänker både kring vad vi har i tanken och hur personalen kör bilarna.

 

 

Idag finns det 14 gasbilar i företaget. Och fler ska det bli, menar Gholam.

– Tidigare fanns det inte så många gasbilar att välja mellan. Men nu börjar det bli allt fler och tillgängligheten har ökat rejält. 

Rent komfortmässigt är det ingen skillnad att köra en gasbil jämfört med till exempel en bensin- eller dieselbil. Men det känns bättre för samvetet. Dessutom blir kunden glad när man säger att man kör en miljövänlig bil!

Gholam Zilaei, ägare och VD på Setin Taxi

Hur känns det att köra på gas?

– Att tanka gas tar någon minut längre tid. Och ska man köra längre sträckor utanför Göteborg behöver man planera sin körning efter var stationerna finns. Men rent komfortmässigt är det ingen skillnad att köra en gasbil jämfört med till exempel en bensin- eller dieselbil. Men det känns bättre för samvetet. Dessutom blir kunden glad när man säger att man kör en miljövänlig bil!

 

Hur ser du på gasbilen rent ekonomiskt?

– Prismässigt skiljer det inget. Tidigare var andrahandsvärdet på gasbilar inte så bra, eftersom räckvidden var sådär. Idag är räckvidden för de flesta gasbilar väldigt bra, och då också andrahandsvärdet. Min bil går 300 km på gas, och jag kan även tanka 60 liter bensin.

På Swedavias flygplatser gynnas gasbilar

Genom att erbjuda miljövänligare transporter blir Setin Taxi konkurrenskraftiga på marknaden. Kunderna ställer allt högre krav, samtidigt som fördelarna blir allt fler. Detta märks bland annat på Swedavias flygplatser. 

– På Landvetter flygplats finns det ett poängsystem som gynnar oss som kör gasbil. Vi går före i taxikön och får alltså hämta upp en passagerare före en dieseldriven taxibil som kommit samtidigt – hela 26 minuter före! Det sparar förstås oss otroligt mycket tid varje dag. Färdtjänsten har ett liknande system. De betalar 10 kronor extra per mil till gasbilar. De prioriterar även gasbilarna först när det kommer en körning.

 

Om du skulle ge en rekommendation till andra taxichaufförer, vad skulle du säga då?

– Köp gasbil! Det lönar sig.