Vanliga myter om gasbilar

Sämre räckvidd, sega motorer och dyr i drift. Ja, det finns många fördomar kring gasbilar. Med vad är egentligen sant, och vad är bara myter? Vi har pratat med människor på stan om deras fördomar kring gasbilar – och förstod snabbt att det är hög tid att berätta vad som faktiskt gäller. Är du redo att krossa några fördomar om gasenergi? Nu kör vi!

Myt 1: Man kan inte köra lika långt på gas.

Det korta svaret: Nja, det beror på hur man räknar och vad man jämför med. Gasbilarnas totala räckvidd ligger ofta på 100 mil eller mer.

Det långa svaret: De flesta gasbilar har idag en räckvidd på upp till 40-60 mil på en tank gas. Därefter slår bilen automatiskt över till bensindrift – och på den tanken har du ofta lika lång räckvidd till. (Gasbilar kommer alltså betydligt längre på förnybar energi än de flesta elhybrider!) Kolla gärna vilka gasmodeller som finns ute på marknaden och deras ungefärliga räckvidd i vår gasbilsväljare.

 

Myt 2: Det finns för få tankstationer.

Det korta svaret: Nja – det beror lite på var i landet du bor. Bor du i mellersta eller södra Sverige har du massor av stationer att välja mellan!

Det långa svaret: Visst finns det färre gastankstationer än bensinstationer, men det finns faktiskt över 200 gastankstationer i Sverige, från Boden i norr till Trelleborg i söder. Flest stationer finns i Västsverige, Stockholmsregionen och Skåne. Bara här i västra delarna av landet har vi på FordonsGas ett 40-tal egna stationer Och fler är på väg. Så att åka på roadtrip eller svemestra med gasbil är sällan några problem!

I norra Sverige finns det dock inte lika många gasenergistationer, men vi och många andra aktörer jobbar dock ständigt på att förbättra infrastrukturen för gas. Under tiden kan du alltid köra på bensin istället, i och med att gasbilar är hybrider och alltid har en tank för gas och en tank för bensin. Det är alltså inga problem att ta gasbilen till fjällen, om du skulle vilja det.

För att göra det så enkelt som möjligt att hitta din närmsta gastankstation har vi på FordonsGas listat Sveriges alla gastankstationer i vår tankkarta.

 

Myt 3: Det är farligt att köra på gas.

Det korta svaret: Nej!

Det långa svaret: Att köra bil innebär förstås alltid en viss risk i sig, men att välja en gasbil är lika säkert som att välja en elbil eller en fossil diesel- eller bensinbil. Metangas (biogas) är en giftfri gas, och hålls i ett helt slutet system vilket innebär att läckage undviks vid exempelvis en tankning. Fordonsgasen har dessutom en högre antändningstemperatur än diesel och bensin, så risken för brand eller explosioner vid trafikolyckor är faktiskt mindre än för bensin- och dieselbilar. Om det trots detta skulle uppstå en läcka innebär det ändå ingen fara för dig som kör bilen, tack vare att metangasen är lättare än luft och stiger uppåt om det blir ett utsläpp, och snabbt sprids ut till en ofarlig halt. De olyckor som har involverat en gasbil har ofta grundat sig i slitna eller feltillverkade gastankar. Vi rekommenderar därför alla gasbilsförare att följa tillverkarens instruktioner. Från och med i år gäller dessutom nya besiktningsregler för gasbilar.

 

Myt 4: Det är svårt och tar tid att tanka.

Det korta svaret: Svårt – nej! Tar mer tid? Tja, det beror förstås på vad du jämför med.

Det långa svaret: Att tanka en gasbil är inte svårare än att tanka en bensin-, diesel- eller elbil. (Men lite annorlunda – kolla in mer här.) Det kan dock ta någon minut längre tid att tanka gasbilen än bensin- eller dieselbilen, då dispensern emellanåt behöver kolla av trycket. Att tanka gas går däremot betydligt fortare än att ladda en elbil.

Läs gärna mer om hur det är att både köra och tanka gasbil i vår intervju med Ingrid, gasbilsförare och småbarnsförälder i Göteborg.

 

Myt 5: Gasbilen har inget bagageutrymme, för tanken tar all plats.

Det korta svaret: Nja, det beror på vilken modell du väljer.

Det långa svaret: Eftersom gasbilar har två tankar – en för gasenergi och en för bensin – tar tankarna upp lite mer plats än i bilar som bara har en tank. Däremot har de allra flesta gasbilar monterat tankarna på ett sådant sätt så att du inte märker av det. Det finns med andra ord gott om plats för både dig och dina fyrbenta vänner!

Men precis som med alla bilval kan det skilja sig från modell till modell, så se till att kolla upp just den modellen du är intresserad av. Det kan du snabbt och enkelt göra i vår gasbilsväljare.

 

Myt 6: Gasbilar är sega och slöa.

Det korta svaret: Nej! (I alla fall inte längre.)

Det långa svaret: Tror du att gasbilar är gråa, sega och tråkiga? Då kanske du har testat en tidigare gasbilsmodell. För dagens gasbilar har samma höga prestanda och körglädje som en motsvarande diesel- eller bensinbil. Du märker alltså ingen skillnad på vad som är i tanken.

Läs gärna mer om hur det är att köra på gas i vår intervju med Per Norberg, stolt Audi A3 g-tron-förare. Eller kolla in filmen från när vi lät en testförare provköra Audi A4 g-tron.

 

Myt 7: Gasbilar släpper också ut en massa skit.

Det korta svaret: Nej, nu har du missförstått: gasbilar kör på skit. 🙂

Det långa svaret: Att köra en gasbil är väsentligt bättre för miljön än att köra med fossila drivmedel som bensin och diesel. Men se till att köra på så mycket biogas som möjligt, för tankar du enbart biogas kan du nämligen minska koldioxidutsläppen med upp till 95 procent!

Forskare i Lund som forskat på biogasens avtryck genom hela kretsloppet genom så kallade livscykelanalyser menar till och med att biogas kan minska utsläppen med 120 procent, och därmed bli mer än klimatneutral. (Hur coolt är inte det?!)

Jämfört med en dieselbil släpper du dessutom inte ut farliga partiklar som NOx och PM – något som inte ens diesel med förnybar HVO kommer ifrån.

Gasbilar släpper alltså inte ut så mycket skit, utan går på energi som är gjord på skit.

 

Myt 8: Miljöbilar behövs inte i Sverige, luften är ju tillräckligt bra.

Det korta svaret: Det är (tyvärr) inte sant.

Det långa svaret: Vägtrafiken är, trots stora utsläppsminskningar, fortfarande en betydande källa till de luftföroreningar som har negativa effekter på människors hälsa och miljön. Enligt Trafikverkets miljörapport dör ungefär 3000 personer per år i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar. Därför måste vi göra allt vi kan för att minska utsläppen. Genom att tanka biogas sänker du skadliga partikelutsläpp som Nox och PM med upp till 90 procent, samtidigt som du sänker koldioxidutsläppen med upp till 95 procent jämfört med en fossildriven bil.

 

 

Myt 9: Att tanka gas är dyrare än att tanka diesel eller bensin.

Det korta svaret: Nej (det är snarare tvärtom!)

Det långa svaret: Att köra på gas är schysst både för både miljön och plånboken. Kostnaden per mil är ungefär 20 procent lägre än bensin och diesel. Idag, med höga råoljepriser och stigande bensin- och dieselpriser, är förnybar gasenergi ofta ännu mer fördelaktigt.

Eftersom gas tankas i kilo istället för i liter kan det vara lite svårt att jämföra priset på gasenergi med fossila drivmedel. Därför har vi samlat all info (och dagsfärska jämförelsepriser) på en egen sida – så att det blir så enkelt som möjligt för dig att välja framtidens energi.

 

Myt 10: Gas innehåller mindre energi än andra drivmedel

Det korta svaret: Nej (det är faktiskt tvärtom här med).  

Det långa svaret: Att fordonsgas är energifattigt stämmer inte – fordonsgas innehåller tvärtemot mer energi än bensin och diesel, men mäts i kilo istället för i liter. Ett kilo fordonsgas motsvarar ungefär 1,5 liter bensin och 1,4 liter diesel. För att räkna ut jämförelsepriset behöver du därför dela gaspriset med 1,5 respektive 1,4. (Det låter krångligare än vad det är!) För aktuella jämförelsepriser, se mer här.

 


Dags att testa om det vi sagt stämmer i verkligen? Ta en titt på vår gasbilsväljare – där hittar du alla gasmodeller på marknaden!