Varför kör ni inte gasbilar?

Det var frågan som ställde allt på sin spets och som blev startskottet för APS Drift & Underhålls satsning på en fordonsflotta driven av biogas.

– Målet är att 95% av våra bilar ska vara miljöbilar senast 2025, berättar Clas Råbe-Stenström, delägare på APS.

 

Det är vår i luften. Solen skiner ikapp med serviceledaren på APS, Per Kjellgren. Leende och med kisande ögon står han utanför APS kontor i Göteborg. Ventilationsmontörerna, Fredrik Julin och Pontus Nilsson, poserar framför sina servicebilar, fordon som självklart är drivna på biogas. Men hur självklart var valet biogas egentligen?

 

– För oss blev det givet att byta till biogas, menar Per och fortsätter. Vi har ett stort hållbarhetstänk inom företaget med en stark miljöpolicy. Det var ett ansvar vi ville ta.

Per Kjellgren, serviceledare

Bara att köra igång.

APS utför konsultation, installation och service på tekniska system i fastigheter. Företaget är baserat i Göteborg men utför uppdrag i hela Sverige med avstickare till delar av övriga Europa.

Efter att beskattningen på dieseldrivna fordon sköt i höjden och nya miljözoner infördes, var det många bilägare som tog steget över till miljöbil. Då hade APS, sedan länge stått i startgroparna.

– Pål Westén på Fordonsgas kontaktade oss och undrade varför vi inte körde gasbilar. Det var frågan som satte bollen i rullning kan man säga. Känslan vi sedan fick av Fordonsgas blev avgörande och gjorde valet av samarbetspartner självklart, menar Clas Råbe-Stenström och fortsätter. De var mycket sakliga, mänskliga och otroligt trevliga i sitt bemötande. Efter det mötet, ja då var det bara att ta beslutet och börja arbetet.

Clas fortsätter och menar att, förutom Fordonsgas bemötande, var det bästa som kunde hända de höjda skatterna på diesel. Han förklarar att APS hade bytt ändå men att den utvecklingen påskyndade förändringen. Samtidigt framhåller Clas att vissa kunders miljöarbete inspirerade APS.

– Det kändes även naturligt att byta när vi har kunder som driver ett hållbarhetsarbete. Där vill vi naturligtvis vara en aktiv partner, förklarar han.

Det måste fungera.

Att APS val föll på just biogas framför el grundar sig dels i bilarnas inköpspris men framförallt på begränsningarna i körsträcka mellan batteriuppladdningarna.

– En ytterligare anledning är att vi enkelt kunde sjösätta det med biogas. Det var bara att byta bilar och köra igång. Inga laddstolpar och så vidare som skulle installeras, förklarar Clas Råbe-Stenström.

Med bra täckning mellan tankstationerna över hela landet blir det enkelt för APS att även göra längre resor med biogas i tanken. Möjligheterna att tanka är mycket goda trots att en viss omställning krävdes av montörerna, Fredrik och Pontus.

– I början var det ju lite ovant men man får ganska snabbt koll på vart man kan tanka, det har aldrig varit några problem. Är man på något nytt ställe är det bara att googla fram närmaste tankstation. Det finns aldrig långt bort, menar Pontus med Fredrik nickandes instämmande.

– Bilen är vår arbetsplats så det måste bara funka för att det ska bli hållbart, fyller serviceledaren, Per Kjellgren i.

APS är i full gång med sitt arbete att ersätta sina bilar med biogasdrivna alternativ. Clas Råbe-Stenström hoppas kunna inspirera andra och föra en bra dialog kring biogas som alternativ. Som helhet finns det enligt Clas själv bara en sak han ångrar.

– Varför gjorde vi inte detta redan för 3 år sedan?!, frågar han sig med ett skratt.