WLTP – allt du behöver veta

WLTP – ordet på allas läppar just nu. I alla fall i fordonsbranschen. Från och med i år måste nämligen alla nya bilar märkas ut med uppdaterade värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Det innebär mer exakta siffror och bättre transparens för dig som konsument, men också högre fordonsskatt på många personbilar. Vi reder ut hur allt hänger ihop.

Snabblänkar:

Vad är WLTP?
Vad innebär WLTP?
När börjar WLTP gälla?
Hur påverkar WLTP fordonsskatten?
Hur mycket dyrare blir min bil med WLTP?
Så slår WLTP med lätta lastbilar och transportbilar
Gasbilar vinnare med WLTP

Vad är WLTP? 

WLTP står för “Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure” och är en ny standard för hur fordonstillverkare ska testa och mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från personbilar.

Vad innebär WLTP?

WLTP ersätter den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle), som har sitt ursprung i 80-talet och nu blivit föråldrad. Tanken är att den nya körcykeln ska baseras på data från verklig körning och på så sätt bättre visa vad bilarna faktiskt förbrukar och släpper ut. 

Den nya WLTP-standarden innebär bland annat att bilarna testas under längre tid, med mer hänsyn till olika temperaturer och med fler accelerationer och inbromsningar.

NEDC- vs WLTP-körcykeln:

Eftersom WLTP mer liknar verklig körning ger testerna högre värden över förbrukning och utsläpp – men bilens faktiska förbrukning och prestanda är förstås samma som tidigare. 

Den gamla och den nya standarden, i korthet:

När börjar WLTP gälla?

Okej, häng med nu, för nu blir det körigt: 

  • Den nya körcykeln WLTP började tillämpas 2017 och används för alla bilar som tillverkas från och med september 2018. 
  • Från och med 1 januari 2019 måste företag ange de nya värdena vid köp eller leasing av ny bil. EU har dock tillåtit en mindre mängd nya osålda bilar testade efter det tidigare NEDC-direktivet att säljas fram till sista augusti i år. 
  • Eftersom det gamla systemet slussas ut löpande kommer vissa bilar som säljs i övergångsperioden få två olika värden: både de gamla NEDC-värdena och de nya WLTP-värdena. 

WLTP har alltså redan börjat implementeras som ny standard. Men det är först i år och i början på nästa år som WLTP kommer att påverka fordonsskatten i Sverige. När och hur mycket beror på vilken typ av fordon du kör. Läs vidare för att få reda på hur din bil kommer att påverkas!

Hur påverkar WLTP fordonsskatten? 

På lång sikt ger det nya WLTP-direktivet dig som konsument ett bättre verktyg att jämföra förbrukning och utsläpp mellan olika bilmodeller – en välkommen förändring inte minst efter senaste årens fusk och skandaler i fordonsindustrin (ni minns väl #dieselgate?). 

På kort sikt kommer du som konsument framför allt att märka av WLTP i och med högre fordonsskatter. Detta eftersom fordonsskatten baseras på mätvärden över hur mycket bränsle din bil förbrukar och hur mycket koldioxid den beräknas släppa ut. 

Med WLTP får alla bilmodeller högre förbrukningssiffror – i snitt räknas värdena upp med 20-25 procent. Det kan låta mycket, men kom ihåg att bilarna är desamma som tidigare och släpper ut lika mycket som förut – det är ju den tidigare testmetoden som varit opålitlig. I korthet gäller: Ju högre bränsleförbrukning, desto högre koldioxidutsläpp, och högre utsläpp innebär högre skattekostnader. 

Länderna i EU har förstås olika överenskommelser för hur den nya körcykeln påverkar lagar och bestämmelser. I Sverige har beslutet att använda WLTP som grund för fordonsskatten kommit att bli politiskt sprängstoft.  

Att köra på biogas

Just nu ser läget ut som följande: 

  • I juli 2018 infördes ett nytt system för beskattning i form av bonus-malus. I korthet innebär det nya systemet höjda avgifter (malus) till bilar som släpper ut mycket koldioxid och bonus till bilar som släpper ut lite koldioxid. Något som i praktiken straffar törstiga dieselbilar och gynnar bilar som går på el eller gasenergi. 

  • Från och med 1 januari 2020 ska NEDC-siffrorna ersättas av de högre och mer exakta WLTP-värdena. Detta innebär att många bilar kommer att få sina siffror över förbrukning och utsläpp uppskrivna över en natt – i snitt 20-25 procent. Detta kan ge stora effekter på den årliga fordonsskatten, som bygger på gränsvärdena i det nya bonus-malus-regelverket.

    Regeringen har lovat att justera skattetarifferna i bonus-malus med hänsyn till de högre utsläppsvärdena som blir med WLTP, men exakt hur skatten påverkas från 1 januari återstår att se.

    “Frågan om effekterna av övergången till WLTP följs och bereds inom regeringskansliet, det är allt som finns att säga om frågan i dagsläget”, ska Finansdepartementet ha uppgett till Byt Bil / Blocket den 22 augusti 2019.

Hur mycket dyrare blir min bil med WLTP?

Olika bilmodeller och fordonsskatter påverkas olika mycket av WLTP. Tuffast blir det för laddhybriderna, där många modeller kommer att att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer och därmed kan förlora sin bonus-status. 

Diesel- och bensindrivna fordon påverkas också hårt av WLTP, vilket innebär att många av Sveriges populäraste bilmodeller åker på en rejäl skattesmäll vid årsskiftet. Enligt beräkningar från DN och BIL Sweden får populära bilar som Volvo XC40, Volvo V60 Cross Country, Audi A4 och Volkswagen Golf sin skatt höjd med cirka 3000 kronor per år. Vissa modeller påverkas ännu hårdare, som Volkswagen Tiguan där skatten höjs med över 5000 kronor. Och reglerna tar inte hänsyn till vilken typ av diesel du har i tanken – fordon som tankas med biodiesel som till exempel HVO100 drabbas lika hårt.

Kommer WLTP påverka alla fordon?

WLTP kommer gälla för alla nyregistrerade bilar från 1 januari 2020. Så om du går i tankarna på en ny bil oavsett om den är till företaget, familjen eller om du behöver leasa en ny bil så kommer WLTP påverka fordonsskatten.

WLTP körcykeln

Inräknat med de tidigare bonus-malus-reglerna är det dieselbilen som pekas ut som den största förloraren

Elbilar påverkas inte gällande utsläpp, men får kortare och mer verklighetstrogen räckvidd med WLTP-körcykeln. En välkommen justering i och med att den tidigare siffran på räckvidd var i stort sett omöjlig att uppnå i praktiken. 

Gasbilarna ser till skillnad från många andra modeller ut att klara sig från stora skattesmällar. Liksom tidigare verkar det som att gasbilarna behåller sin “bonus-status”. Det menar Marcus Akmal, Head of Fleet på SEAT Sverige: 

– Det är fortfarande inget bestämt från regeringen kring hur Bonus-Malus samt införandet av WLTP och dess påverkan blir den 1 januari 2020, säger Marcus Akmal. Men de tidiga indikationerna säger att gasbilar fortsatt blir så kallade bonusbilar och att de inte kommer att påverkas av WLTP efter skiftet. 

Stämmer detta innebär det alltså att alla nya gasbilar fortsatt får 10 000 i bonus – och helt slipper höjda skatter.

– I mitten av september vet vi mer då regeringen behöver enas i frågan, men just nu ser det ljust ut för gasbilarna, säger Marcus Akmal.

– I mitten av september vet vi mer då regeringen behöver enas i frågan, men just nu ser det ljust ut för gasbilarna.

Marcus Akmal

Nedan finner du DN:s lista över den beräknade skatteökningen för några av de populäraste bilmodellerna:

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

  • Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722
  • Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206
  • BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908
  • BMW X5 / diesel / 8844 / 14750
  • MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001
  • Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360
  • Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640
  • Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902
  • Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066
  • Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688
  • VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042
  • Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362
  • Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042
  • VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524
  • VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737
ratt

Så slår WLTP med lätta lastbilar och transportbilar 

Så som regelverket ser ut just nu kommer de förändrade skattereglerna slå extra hårt mot transportbilar och lätta lastbilar. Hantverkare och andra småföretagare som är beroende av sina yrkesfordon riskerar därmed att bli extra utsatta. VW Transporter, som fick en skattehöjning från 4 000 till 9 000 kronor när bonus-malus infördes, beräknas till exempel få skatten höjd till cirka 14 000 kronor vid årsskiftet. BIL Sweden har räknat på två exempelmodeller och visar att skattehöjningen för en lätt lastbil som går på diesel i snitt höjs med 6000 kronor när WLTP träder i kraft. 

Men det finns sätt att komma runt skattesmällen – i alla fall om man väljer modell och drivmedel med hänsyn till de nya reglerna. 

– Att välja bort dieseldrivna fordon framför modeller som drivs på gasenergi är ett av de säkraste korten framåt, menar Niklas Sunnerhäll, Key Account Manager på FordonsGas. Inköpskostnaden kan då bli något högre, men det tar man snabbt igen med de nya reglerna. Det är inte alla som känner till det, men räknar man på bilens TCO* kan det faktiskt bli billigare att köra gasbil. 

För proaktiva vagnparksägare med uppdaterade bilpolicys behöver WLTP alltså inte bli något stort problem. Men andra kommer behöva se över sin inköpsstrategi och uppdatera sin bilpolicy för att undvika att kostnaderna skenar iväg. 

*total cost of ownership, den totala ägarkostnaden för bilen under hela dess livstid

Läs mer: Transportbilarna du ska ha koll på 2019

 


Gasbilar vinnare med WLTP

Införandet av WLTP som grund för bonus-malus har genererat alarmistiska tidningsrubriker och fått många bilägare att gå i taket. Hur fordonsskatten faktiskt kommer att påverkas av WLTP är i slutändan ett politiskt beslut, och mycket kan fortfarande hända innan 1 januari 2020. Utifrån vad vi vet hittills är gasbil fortsatt ett av de bästa valen framåt – inte minst i jämförelse med många diesel- och bensindrivna modeller.